Search This Blog

Wednesday, 3 August 2011

Cinta itu Ber “Magnet”…….!


Magnet atau juga disebut besi berani atau nama saintifiknya..em ..(korang cer search google… :) ) merupakan objek atau bahan yang berunsurkan penarikan dan juga penolakan dalam sifatnya.. Magnet dikelasifikasikan kepada dua kutub iaitu kutub utara dan kutub selatan bagi menjelaskan sifat menolak dan juga menarik sesebuah magnetnya itu….Jika  dua buah magnet diletakkan dalam keadaan seperti  satu halaan kutub utara dipertemukan dengan satu halaan dari  kutub selatan maka kedua (2)  magnet tersebut akan menarik dan bercantum jika tiada halangan 
     
dah kenal magnet?...:)    
Akan tetapi jika dua buah magnet dihalakan kepada kutub yang sama sebagai contohnya kutub utara dihalakan kepada kutub utara maka perubahan menunjukkan dua buah magnet tersebut saling menolakan walaupun tiada halangan….hebatkan???….walaupun magnet ialah sesuatu yang tidak bernyawa atau tidak mempunyai nafsu pun masih mampu untuk mempunyai daya menolak dan juga menarik…inilah keajaiban sesuatu ciptaan…..alhamdulillah….

Apa kaitan ceritera magnet dengan kisah cinta yang ingin saya karangkan….hemmmmmm…..hehe….ini adalah tulisan dan pandangan saya sahaja…lau ada yang tersalah atau xkena harap2 dimaafkan  …..maklumlah “kita rambut sama jenis…tapi soal hati dan perasaan lain-lain”
…bagi istilah 'cinta' pula bermacam-macam tafsiran diberikan oleh mereka yang pernah merasai dan juga belum merasainya…..ada yang cakap CINTA itu pengorbanan..yelah kadang2 bila dah bercinta…mcm2 kita nk korbankan pada orang yang kita sayang kan….supaya dia sayang kan kita selalu..…...CINTA itu juga kesakitan ..yelah kadang2 orang yang bercinta ni banyak yang rasa sakit…bukan sakit hati je dengan perangai masing-masing..tp sakit sebab kena tampor dan macam-macam ag..(tahap ekxtrem dah tu ).........CINTA itu juga kebahgiaan ..yup.. ada yang rsa sgt bhgia bila adanya cinta sesame pasgn mereka…yela..sapa xbhgia..bila ada orang sayang kita,igt kita n ambil berat pasal kita…msti rasa cam melayang kat awang-awangan je....…hehe.....…..CINTA itu juga kesilpaan….yelah kadang2 setiap cinta yang tercipta itu bukanlah semuanya manis sampai hujung perhubungan tapi ada yang berakhir tanpa diduga……hemmm banyak lagi istilah yang boleh ditafsirkan kepada C.I.N.T.A ni…xckup ‘page’ asenya….hehe..namun ape-ape pun istilah yang diberikan ia tetap tidak mampu mengambarkan cinta seseorang itu..kerana masing-masing punya pndpt dan pndangan sendri…yelah…”mata yang melihat xkan sama dengan hati yang merasa”
Pernah gaduh x?....


kena bagi penekanan nih...

hemm mcm ni lah nk kann....:)

Naahh kita satukan cinta dan magnet…..kaitannya?....….ini pandangn saya lah ya ..bila bercakap soal cinta ni kita memerlukan pasangan kita yang berlainan keadaan/sifat sama cam magnet…….(of corse la jantina mmg kena lain-lain..baru halal, ni soal cinta berpasangan cam suami isteri,bukan cinta kekeluargaan atau pershbtn ya)….
yelah mcm magnet bila kutub utara bertemu kutub selatan baru dia nk bercantum elok kan…so mcam juga cinta untuk bercantum ia memerlukan pasangan yang berlainan sifat….contohnya sesuatu kerkurangan yang ada pada sebelah pihak itu memerlukan dia mencari satu lagi pihak yang mampu untuk memenuhi ruang kekurangan itu agar tidak nmpk lagi kekurangan tersebut…sebagai contoh la ya…seseorang wanita itu rasa dia amat kekurangan dalam didikan agama……so maknanya..jalan terbaik baginya adalah dengan berpasangan dgn lelaki yang lebih tahunya dalam bab2 agama bagi membimbingnya kearah kebaikan..… (msti ada yg cakp…alah…pompuan yang kuat agama pon msti nk lelaki yg kuat agama gak…so ape bezanya..)….ye betul tu…tu saya ckp..ini skdr contoh dan mybe xmewakili semua pihak….mybe pompuan yang kuat agama itu ada kekurangan lain pula..dan memerlukan lelaki yang punya kelebihan untuk mengtasi kekuranganya itu.. 

Jadi tulisan saya ni hanya nk ungkapkan bahawa cinta yang mungkin boleh berikan kebhgian ialah cinta yang ber”magnet” sbb kita mencari cinta adalah untuk melengkapi satu sama lain  dan bukan untuk bersaing sesame sendiri…..apa2 pon “CINTA” yang hadir adalah satu anugerah untuk digunakan sebaik mungkin bagi menyemarakkan kasih sayang sesame manusia agar keharmonian terbina….sekian untuk kalam yang ketiga dari saya yang juga masih tercari-cari cinta….(Hehehe)
mana la nk cari yee..hehe